Anmeldelser av Vestlandsfanden konserter og CD utgivelser

Vestlandsfanden har besøkt de fleste steder i Norge. Byer og bygder over hele landet har hatt gleden av å ha bandet på besøk. Dette har selvfølgelig resultert i en rekke konsert og plateanmeldelser. Vi gjengir et lite utvalg. Send gjerne inn anmeldelser du finner.
ANMELDT AV JOHNNY ANDREASSEN
Konsert: Vestlandsfanden
Dato: 13.11.2010
Sted: Union Scene Tid: 21.30 - 23.20

Etter 30 år på norske veier kom endelig Vestlandsfanden til Drammen! Reidar Brendeland har i tur og orden skolert medlemmene av dagens Vamp i bandet sitt, men der populære Vamp søker etter de vare og trolske stemningene mellom norske fjell og irske fjorder er det kun festen som er målet for Vestlandsfanden. Og med virvlende elektrisk fele, tunge gitarer, og en cowboykledt Reidar Brendeland tok det ikke mer enn 10 minutter før den var i gang!
Underkastelse
Eneste minus jeg noterte under den nesten to timer lange konserten er at det kan bli litt vel mange "opp med hendene" fra en festkommanderende Reidar Brendeland. Han forlanger at alle underkaster seg folkrockfesten. Men med sin irskinspirerte og bedehus-sparkende folkrock skulle det også bare mangle.
Svette veteraner
Den litt primale cowboy-fremtoningen, som tidvis rocker i sørstatenes gode ånd helt opp mot Lynyrd Skynyrd, og de irske folkrock-røttene helt over mot elektriske band som Horslips er en fest. Og kan aldri bli noe annet når veteranbandet Vestlandsfanden svetter som de gjorde lørdag kveld. Med låter som "Ytterjakka", "T ipping & trygd", "Livet har aldri vært rettferdig", "Postmann, postmann", nydelige instrumentale "Alvefolket" og signaturlåten "F or livets glade gutter går solen aldri ned" var konserten noe av det mest overbevisende innen folkelig norsk rock i byen på lenge. Bedre enn konserter med Åge Aleksandersen for å sette det i et perspektiv.
I boks
Den litt primale følelsen, følelsen av tung countryrock, og tekster som er skrevet om det virkelige liv på puben bak bedehuset på Vestlandet er en opplevelse verdt. Får du ikke festfølelsen i beina med Reidar Brendeland og Vestlandsfanden så har du et problem. Et stort ett! Og når Reidar tok av seg comboyhatten og lot det lange raggete håret flyve fritt i avslutningen med "Plommer i Hardanger", sekvenser av "Fanitullen" og allsangversjonen av "For livets glade gutter går solen aldri ned" så var kvelden i boks. En Fandenivoldsk kveld!
CD: I god countrytradisjon er det tapernes evangelium som kommer til
uttrykk når Reidar Brendeland svinger pennen.
DAGBLADET (Fredrik Wandrup)
Tipping & Trygd
• Artist: Vestlandsfanden
• Plateselskap: Rockfarm/Universal
Musikalsk beveger rockeren fra Sauda seg i landskapet mellom det keltiske og det amerikanske, mellom Irland og det ville vesten.
En vilter norsk versjon av «Diggy Liggy Lo» er ment som en hyllest til Teddy Nelson, og en intens gjendiktning av Steve Earles «Devil's Right Hand» trekker linjene fram til den moderne outlaw-tradisjonen. Resten står Brendeland selv for, og det er godt å lytte til en
låtskriver med både tekster og melodier som går en personlig sving utenom klisjeenes strøkne highway. Sangene handler om folk i livets vakuum, som står i gangen med «ytterjakka på», uten å vite helt om de kommer eller går, som satser på «tipping og trygd», eller som allerede har bikket over - og ut. En god skildring av tøffe tider. No nonsense.
Anbefales!
Av Eirik Haugen
FAKTA:
CD: Tipping og trygd
ARTIST: Vestlandsfanden
Musikken på denne utgivelsen er som en blanding mellom det beste fra keltisk og amerikansk rootsmusikk, med et lite snev av irsk musikk blandet inn mellom der igjen. Med unntak av to sanger er det Reidar Brendeland som selv har skrevet melodiene og det er blitt en cd med betraktninger om livets hverdager. «Med ytterjakka på» som er åpningssporet setter øyeblikkelig tonen, andre sanger som peker seg ut er «Tipping og trygd» og «Øl og brennvin.» Også duetten med Claudia Scott på «Ta deg tid» er vel verdt å lytte på. Vestlandsfanden har gledet oss i snart 30 år og blir betegnet som et drivende godt liveband. På denne utgivelsen viser bandet at de har noe å fare med på cd også.

SARPSBORG ARBEIDERBLAD

Vestlandsfanden igjen
Av Anmeldt av: Ole-Morten Rosted
Country-rock
Vestlandsfanden Rockfarm Records/Univesal

Navnet Vestlandsfanden gir oss med en gang assiasjoner til klassikerene «Plukka plommer i Hardanger» og «For livets glade gutter går solen aldri ned». Nå er bandet som de fleste forbinder som folk-rock/country-rock gruppe, på markedet med et nytt album. Det svinger ikke nevneverdig mindre denne gang av det fartsfylte bandet. De har et bredt spekter å spille på, men det nytter ikke å komme utenom sporet
«Ta deg tid» Det er en fantastisk duett som Reidar Brendeland har med Claudia Scott. De passer sammen som hånd i hanske og det er en sang som helt sikkert vil sitte. På albumet «Tipping & Trygd» har bandet besøk av Vassendgutane som er med på en meget god versjon av Teddy Nelsons klassiske «Diggy Liggy Lo». Vassendgutane er med og gir en herlig fart over sangen. Vi skal heller ikke glemme sporet «Ta deg tid». Teksten bør du lytte ekstra til. Den kan fort gjøre sitt til at du sitter og tenker litt ekstra. Det er nemlig en sang som raskt gir deg ettertanke. Noe vi alle kan tenke i vår travle hverdag og kanskje gjøre noe av det også. Verdt å lytte på
Reidar Brendeland svinger pennen igjen og gjør det aldeles utmerket.